Friday, November 6, 2009

Yee-hoo!

Detta är en av de mest välkända jdramorna som finns, det är faktiskt en riktig klassiker. Great Teacher Onizuka bjöd på många överraskningar för min del. Jag såg den på grund av en rekommendation, och hade inte kollat upp skådespelarlistan. Men en efter en dyker de upp: Matsushima Nanako (Ringu, Hana Yori Dango, Hana Yori Dango 2 Returns), Kubozuka Yosuke (Ikebukuro West Gate Park, Long Love Letter), Yamazaki Yuta (Neverland) och mini-Oguri Shun (Neighbor no. 13, Hana Yori Dango 1, 2 & final, Gokusen, Stand Up!!, Hanazakari no Kimi Tachi E och nu senast Tokyo DOGS).

Great Teacher Onizuka

Originaltitel: グレート ティーチャー オニヅカ

Också känd som: GTO

Visades: 1998

Sågs av mig: Oktober-november 2009

Antal avsnitt: 12

Skådespelare: Sorimachi Takashi, Matsushima Nanako, Nakamura Aimi, Ikeuchi Hiroyuki, Kubozuka Yosuke, m.fl.

Genre: High school.

Tema- och öppningslåt: Sorimachi Takashi – Poison

Handling: Onizuka är en hårdhudad man med ett förflutet inom motorcykelgäng som drömmer om att bli lärare. När han får sitt första lärarjobb, gör han sig till ovän med hela lärarkåren på grund av sina kontroversiella lärarmetoder. Dessutom är hans tilldelade klass ett gäng bråkstakar som inte vill släppa sin nya, okvalificerade lärare inpå livet.

Kommentar: Det bör sägas – GTO är störtskön! Till skillnad från Gokusens förutsägbara moralkakor, upphör Onizuka aldrig att förvåna med sina småkåta, nonchalanta eller hårdhänta metoder. Sorimachi Takashi, som spelar Onizuka, är dessutom grymt sexig – och han vet om det, med sitt minspel och charmiga nyckfullhet. Jag tycker inte heller att GTO blivit biten av tidens tand – den är trots allt inspelad 1998, trots att jag chansade på 2003. Jag finner det intressant att tre så pass lika dramor (Gokusen, GTO och Rookies) lyckas så bra med att differentiera sig från varandra: de följer samma ganska smala koncept, och ändå kan man utan ett ögonblicks tvekan särskilja dem.

Favoritkaraktärer:

Onizuka Eikichi (Sorimachi Takashi): Det går inte att motstå denna man! Takashi kan verkligen spela alla sidor: pervers, rolig, sexig, hård, lurig, sträng och helt oförutsägbar.

Yoshikawa Noboru (Oguri Shun): I den första scen där Noboru syns blev jag alldeles till mig och fick totala spazzanfall. Så här söt kan man bara inte bli!

Kikuchi Yoshito (Kubozuke Yosuke): Först och främst är det King fast i annan tappning, men sedan har jag alltid fallit för smarta personer.

Personligt betyg:

Personligt betyg öppningslåt: (först tyckte jag inte alls om den, men nu går den ganska ofta på repeat i min playlist)

Sub/releasegrupp: Japan-TV.

För dig som gillar: att inte veta riktigt om du ska hålla med protagonisten eller inte, högmidjekjolar, bakåtsträviga lyncharlärare och cliffhangers.

Fler bilder:

Tomoko (Kuroda Miki), Fuyutsuki (Matsushima Nanako) och Onizuka (Sorimachi Takashi).

Kikuchi Yoshito (Kubozuka Yosuke) med Fuyutsuki och Onizuka.

Klassen samlad runt Onizuka-sensei.

No comments:

Post a Comment