Tuesday, October 20, 2009

Jeg er glad jeg ikke går på japansk skole.

Før jeg dro til Canada, regnet jeg med at den canadiske skolen var mye vanskeligere enn norsk skole. Mer displinert, mer lekser og strengere lærere. Men så kom jeg hit – og så langt er det mye enklere. Nivået er mye lavere på det vi gjør, men jeg jeg har ingen AP classes, så ja. Eh. Uansett så langt virker det greit, men som jeg sikkert har sagt mange ganger så har jeg ikke matte dette semesteret og det er herlig! Men generelt synes jeg mange av kidsa virker mindre mature og når jeg tenker på nivået på hva vi gjør i timene, synes jeg det er uvirkelig at de stikker av gårde til universiteter neste år. I dag kom nemlig universitetsfolk og snakket til oss, og jeg kan ikke forestille meg selv på universitetet om bare ett år! Så da er det jo greit jeg skal gå tredje klasse først.

Uansett, i dag snakket jeg med en japansk utvekslingsstudent, Kyoko,  som går på skolen min – det er to, og de er de eneste andre utvekslingsstudentene som er, men de drar hjem i desember, siden de kom i januar. Anyroad, jeg spurte hvordan skolen hennes i Japan var, og det var helt sykt; sånn som du leser om, men ingen ordentlige mennesker går der. Skolen hennes var fra 8.30-20.00. Så klart regner man da med at de har ekstra lang pause midt på dagen, som jeg tror de har i Frankrike, men nei, de hadde skole hele dagen. Og så hadde de i tillegg masse lekser. Og siden hun hadde en og en halv times reisevei – så betydde det at hun dro hjemmefra 6.30 og kom hjem 22, for så å måtte gjøre to-tre timer med lekser, før hun la seg i 2-tiden og stod opp 5.30. Dette er da en sånn superskole som gjør at det er lettere å komme inn på de riktige universitete osv. Og en del av det programmet de går sender de avgårde på utveksling (de må) så de kan lære engelsk og være flinke. Vilt. Jeg

No comments:

Post a Comment